Bedrijven creëren, delen, verwerken en communiceren kennis op verschillende manieren binnen hun team en met hun klanten. Geautomatiseerde tools maken dit proces eenvoudig. Een reeks Geautomatiseerde tools die zijn ontworpen om alle stadia van knowledge management oftewel kennisbeheer te beheren, wordt een kennisbeheersysteem genoemd. Deze systemen helpen bedrijven kennis efficiënt te delen, te openen en te gebruiken. Deze besparen dus tijd, verhogen de productiviteit en verlagen de kosten voor de bedrijven.
Wat is een kennisbeheersysteem?
Voorbeelden van kennisbeheersystemen die bedrijven vaak gebruiken, zijn documentbeheersystemen, contentmanagementsystemen, tools voor sociale netwerken en diverse ondersteunende tools. Effectief kennisbeheer maakt het gemakkelijk om relevante informatie en bronnen op het juiste moment te vinden en te gebruiken. De voordelen van kennisbeheer toevoegen aan je bedrijf zijn:
- Betere communicatie
- Betere en snellere besluitvorming
- Sneller problemen oplossen
- Hergebruik van bestaande vaardigheden
- Delen van expertise
- Effectieve samenwerking
- Ontwikkeling van betere strategieën
- Verbeterde operationele efficiëntie en productiviteit
- Stroomlijning van bedrijfsprocessen
- Verbeterde producten en diensten
- Verhoogde winstgevendheid
- Essentiële kenmerken van kennis beheersystemen
Bron: IrisECM